Page 30 of 7341 Results 146 - 150 of 36704
71 146 Costa C 71 146 Costa C
71/ 146 Costa, C. Monteghirfo: Museum of Activ Antropology. Genoa, the artist, 1975, (65) lvs., num. plates (incl. 1 mounted col. photograph), orig. clothbacked boards, 4to.

= Very rare catalogue of an exhibition held by the artist Claudio Costa in his selfmade museum in Monteghirfo, Genoa. I.a. contributions by Marina Abramovic (i.a. performance "exchange of roles"), Richard Long, Klaas Gubbels, Annette Messager, Arnulf Rainer and Luciano Castelli.

€ (70-90) 150
71 147 Dada  Der Dada No 1 Ed R Hausmann 71 147 Dada Der Dada No 1 Ed R Hausmann
71 147 Dada  Der Dada No 1 Ed R Hausmann 71 147 Dada Der Dada No 1 Ed R Hausmann
71/ 147 [Dada]. Der Dada. No.1. Ed. R. Hausmann. (Berlin), n.publ., 1919, (8)p. (incl. wr.), 4 woodcut ills. and orig. woodcut dec. wr. by R. HAUSMANN.

- Small tear in lower margin and lower corner creased p.1/2; sm. marginal tear in upper part of right margin p.7/8. Despite these small defects in an exceptional condition for this type of material.

= Issue no.1 of the anarchistic and dadaistic periodical Der Dada, printed on red paper. With contributions by A. BAADER, R. HÜLSENBECK and T. TZARA. "After editing the unique issue of "Club Dada" with Huelsenbeck and Jung in 1918, Hausmann teamed up with Baader and Huelsenbeck to bring out "Der Dada" as the principal organ of the Berlin Dadas in the summer of 1919. [This] first number [two more were published in 1919/1920] is largely literary in content (apart from the four abstract woodcuts by Hausmann (...)), [but] its cover, designed by Hausmann and Baader, hints at typographical experimentation to come: Hebrew characters jostle with vignettes clipped from a dictionary and a variety of typefaces producing an effect of arranged disorder. (...) Brief pieces by Baader, Hausmann and Tzara provide interesting asides on the differences between German and French Dada, the former replete with mock hierarchies (...), commands, titles, honorifics; the latter with scatological assaults on the church, French tradition and culture". (Ex Libris, cat.10, 1983, no.174/175). Bollinger III, 159/ 160 ("Sehr Selten"); Raabe 78. SEE ILLUSTRATIONS PLATE V.

€ (3.000-5.000) 4500
71 148 Dada  Doesburg Th van and Schwitters K  71 148 Dada Doesburg Th van and Schwitters K
71/ 148 [Dada]. (Doesburg, Th. van and Schwitters, K.). "Kleine Dada Soiree". Poster printed in black and red, The Hague, 1922, 30x30 cm.

- Carefully backed w. thin Japanese; vague horizontal and vertical middle-fold; pinholes in outer corners (1x torn in lower right corner); lacks tiny piece in right blank margin.

= Poster for the famous "dada-veldtocht" by Theo and Nelly van Doesburg, Kurt Schwitters and Vilmos Huszár through Holland in December 1922 and the beginning of 1923. See at large K. Schippers, Holland Dada p.54ff, i.a. citing newspaper announcements: "'De dadaïst Kurt Schurrters (Schwitters) uit Hannover (...) zal morgen, 10 Januari in den "Haagsche Kunstkring", Binnenhof 8, zijn bekende "Anna Blume" en zijn satire "Ursachen und Beginne der grossen glorreichen Revolution in Revon" voorlezen. De schilder Théo van Doesburg zal dezen avond met een korte inleiding tot het dadaisme openen.' Aan de hand van verslagen in de krant is het mogelijk het programma van die eerste avond te reconstrueren. Op het toneel staat een tafeltje met een schemerlamp en een glaasje water erop. Aan dat tafeltje zit Theo van Doesburg gekleed in een zwart pak en een zwart hemd. Hij draagt een witte gebreide das, witte zijden sokken, zwarte lakschoenen en in een oog klemt hij een monocle. (...) Van Doesburg begon zijn door De Stijl voor deze toernee uitgegeven manifest Wat is Dada? (1923) te lezen, waarbij Kurt Schwitters, die achterin de zaal zat - niemand kende hem -, zijn redevoering van tijd tot tijd met krachtig geblaf onderbrak. Schwitters zou later schrijven dat hij op teken van Van Doesburg - het drinken van een slokje water - voor de eerste keer zou blaffen en wel om het dadaïsme te demonstreren en ook omdat hij nog geen woord Nederlands kende." Hoek, Theo van Doesburg 682b: "Er zijn twee versies van dit affiche. De ene werd gemaakt voor de eerste avond van de tournee, op 10 januari 1923 in de Haagsche Kunstkring (...). De tweede versie [our version] werd vermoedelijk tijdens de rest van de tournee gebruikt. (...) Behalve Kleine Dadasoirée wordt het affiche ook wel Dadasofie genoemd, naar de voordracht die Theo van Doesburg hield tijdens de Dada-soirées. De affiches fungeerden tevens als programma. Opmerkelijk is dat alle medewerkers aan het programma (Van Doesburg, Schwitters en Huszár) worden vermeld, behalve Pétro (Nelly) van Doesburg. In de literatuur wordt vaak vermeld dat Van Doesburg het affiche samen met Kurt Schwitters ontwierp. Ook wordt het affiche vaak 1920 of 1923 gedateerd. Schwitters kwam op 5 januari 1923 aan in Nederland, vijf dagen voor het begin van de tournee. Het is mogelijk dat Schwitters en Van Doesburg het affiche tussen 5 en 10 januari samen ontwierpen. Waarschijnlijker is dat Van Doesburg het affiche al in december 1922 maakte, omdat de Dada-tournee in eerste instantie op 27 december 1922 zou beginnen." Kurt Schwitters, Typographie und Werbegestaltung (cat. "Typographie kann unter Umständen Kunst sein"), p.28: "Der funktionale und strukturale Ausgangspunkt der Typographie Van Doesburgs setzte sich ziemlich stark von dem Schwitters ab, der eher an die Zufallstechnik in der Komposition der Collagen (Streu-Technik) anschloß. Es ist denn auch anzunehmen, daß in den Plakaten, die für die Dada-Tournée in Holland Anfang 1923 gemacht wurden das Schwarzgedruckte - die Textschicht - von Schwitters gestaltet wurde, während Van Doesburg verantwortlich war für das Rotgedruckte mit dem aus Großbuchstaben gesetztem Wort "DADA"." Cf. Andel 153. SEE ILLUSTRATION PLATE V.

€ (4.000-6.000)
71 149 Daumier H  Fuchs E Ed 71 149 Daumier H Fuchs E Ed
71 149 Daumier H  Fuchs E Ed 71 149 Daumier H Fuchs E Ed
71 149 Daumier H  Fuchs E Ed 71 149 Daumier H Fuchs E Ed
71 149 Daumier H  Fuchs E Ed 71 149 Daumier H Fuchs E Ed
71 149 Daumier H  Fuchs E Ed 71 149 Daumier H Fuchs E Ed
71/ 149 [Daumier, H.]. Fuchs, E. Ed. Honoré Daumier. Lithographien: 1828-1872. Holzschnitte: 1833-1870. Munich, A. Langen, n.d. (±1920), 4 vols., profusely illustrated, orig. unif. giltletterd boards, folio. - AND 1 other.
€ (120-150)
71 150 Desjardijn D / Denoon C 71 150 Desjardijn D / Denoon C
71 150 Desjardijn D / Denoon C 71 150 Desjardijn D / Denoon C
71/ 150 Desjardijn, D./ Denoon, C. En de kindertjes de moeders... beeldende kunst in het land van de ongekende mogelijkheden. / Several bins of posters. Amst., Stachelswine, 1981, (32)p., 2 orig. signed (1x numb. "59/80") lithographs and orig. lithogr. boards by D. DESJARDIJN, (full-p.) (photogr.) ills., printed in 80 copies, 4to.

= Nice publication on contemporary American life and art and the engagement of posters, flyers etc. and on the poster art produced under the Works Progress Administration's Federal Art Project, 1935-1943. The artist's copy, with 10 loosely inserted originals of modern (small) posters and flyers reproduced in the book.

€ (100-150)