112 - 771 FINE and APPLIED ARTS, ART REFERENCE
- Endpapers sl. foxed/ browned. Frontcover yellowed; backcover sl. rubbed; board edges and backstrip some sl. worn spots. Still a fine copy.
= Lissitzky-Küppers p.382; Motherwell, Arp on Arp 167; Bolliger I,16; Andel p.165. SEE ILLUSTRATION PLATE XXV.
- Bookblock loose; final leaf w. sl. pink offsetting from backwr.; upper corner first leaf and frontwr. sl. chipped. Wr. trifle stained.
= Rowell/ Wye 410 and p.196; Compton, Russian Avant-Garde Books 1917-34, p52 and passim; Lissitzky-Küppers p.24: "At the beginning of 1922, Lissitzky collaborated with Ehrenburg in producing the first pro-Soviet periodical, Veshch ('Objet'), published by the Skythen-Verlag. Here Lissitzky could make his new typographical ideas become concrete facts - thanks to highly-developed printing techniques. (...) The pages of the journal were architectonically arranged, and all the resources of the type-case were employed to catch the reader's eye and to give emphasis to the contents. The striking effect made by the typographic composition of the cover (a floating Proun in red) is created by the colossal tension in which the letters are held counterpoised on the coloured background. Few cover designs produced since then bear comparison with these first fruits of Lissitzky's typographical genius." Bolliger III, 242: "Zeitschrift der russischen und europäischen avantgarde, die sich zur Aufgabe setzte: "Die in Russland Schaffenden mit der neuesten westeuropäischen Kunst bekanntzumachen und 2. Westeuropa über die russische Kunst und Literatur zu informieren"." Only 2 issues were published (no.1/2 and 3), although a fourth and a fifth were announced.
- Mediocre copy: yellowed; vertical middle fold thoughout. Lacks binding cord; wrappers soiled and worn; frontwr. sm. tear and backwr. sl. dam. on middle fold at top; backstrip dam./ broken. Sold w.a.f.
= Le Coultre 4 - 11d; Lissitzky-Küppers 70; Purvis 3-6.
- Occas. sl. dustsoiled, but generally fine.
= With typical sixties wrapper designs and plates/ ills. by i.a. Dick Elffers, Willem Sandberg and Nicolaas Wijnberg.
= Slagter 64.
- Backcover and backstrip faded. = Geh durch den Spiegel. Folge 21, 1960.
= "In deze uitgave zijn alle gedichten verzameld die Lucebert schreef voor en over andere kunstenaars gerangschikt op datum van uitgave. Daarbij is een serie tekeningen uitgezocht, eveneens op datum gerangschikt, op het thema dieren" (colophon).
AND 12 others by/ on the same, mainly smaller publications.
- With the owner's entry of R. Fuchs on first free endpaper. = SIGNED on first page.
AND 3 others by/ on the same, i.a. MARKUS LÜPERTZ. IN 'T GOD'LIJK LICHT (The Hague, 2011, ills., orig. boards, 4to).
- Yelllowed/ sl. soiled and creased; upper corner frontwr. repaired w. tape.
= Schwarz 82; cf. Bolliger III, 181 ("Die bedeutendste ungarische avantgardistische Zeitschrift. Organ des Konstruktivismus mit starken literarischen und künstlerischen Beziehungen zu den Dadaisten"). Wechsel Wirkungen, Ungarische Avantgarde in der Weimarer Republik p.68ff: "A Tett" ["Die Tat", first published in 1915, editor Lajos Kassák] wurde im Jahre 1916 wegens kriegsfeindlicher Haltung verboten, und Kassák gründete daraufhin zusammen mit Ivan Hevesy, János Mácza und Béla Uitz die Zeitschrift "MA" (Heute). (...). Nach dem Sturz der Räterepublik emigrierten viele Künstler ins Ausland, nach Wien, Berlin und ans Bauhaus (...)".
- Sl. yellowed, mainly along margins; some sm. marginal tears. Split split (partly repaired).
= Schwarz 82; cf. Bolliger III, 181 ("Die bedeutendste ungarische avantgardistische Zeitschrift. Organ des Konstruktivismus mit starken literarischen und künstlerischen Beziehungen zu den Dadaisten"). Wechsel Wirkungen. Ungarische Avantgarde in der Weimarer Republik p.68ff: "A Tett" ["Die Tat", first published in 1915, editor Lajos Kassák] wurde im Jahre 1916 wegens kriegsfeindlicher Haltung verboten, und Kassák gründete daraufhin zusammen mit Ivan Hevesy, János Mácza und Béla Uitz die Zeitschrift "MA" (Heute). (...). Nach dem Sturz der Räterepublik emigrierten viele Künstler ins Ausland, nach Wien, Berlin und ans Bauhaus. Kassák trifft 1920 in Wien ein. Es kommt zur Wiederbegründung der Zeitschrift "MA" mit Ernö Kallai und László Moholy-Nagy, der von Berlin aus Redakteur der Zeitschrift wird. (...). Der nun sehr internationale Charakter der Zeitschrift rückt die Rolle der Bildenden Kunst mehr in den Vordergrund, während in Ungarn vorher die Literatur den ersten Platz eingenommen hatte. Thema der Kunst in der Emigration ist der Konstruktivismus. Zahlreiche Übersetzungen von Texten, die für den Konstruktivismus wesentlich waren, Veröffentlichungen umfangreichen Bildmaterials und das Vorstellen der eigenen Arbeiten und Aktivitäten prägen jetzt das Bild der "MA". Doch sollte es gerade die Diskussion über Rolle und Selbstverständnis des Konstruktivismus sein, die die ungarischen Künstler in Fraktionen dividierte. Waren es in Ungarn vor allem Fragen der Form oder der Mittel in der Kunst, vor dem Hintergrund einer vermeintlich gemeinsamen Zielrichtung, so wird nun behauptet, der jetzt gefundene gemeinsame Stil kaschiere eine Falsche Ideologie. (...)." This issued titled "Karácsony" (Christmas). SEE ILLUSTRATION PLATE XXV.
= "On August 5, 1997, Laurent Malone and Dennis Adams walked non-stop from downtown Manhattan, across the Williamsbridge to JFK Airport. They followed the staightest path possible toward their destination, crossing neighbourhoods, expressways and cemeteries. The walk took 11 1/2 hours. Adams and Malone shot photographs along their destination according to an agreement to produce an undetermined number of paired images: one 35 mm camera was shared with the understanding that either personcould take a photo of their own choice at any time during the walk. Who shot the photograph handed the camera to the other person, who then shot a second photo in exactly the opposite direction, with no attention to subject selection, framing, or adjustments in aperture and focus (...)" [descriptive text on backstrip, followed by the same text in French].
- Contents partly foxed (not affecting the plates); one plate loose. Frontcover vaguely stained.
= Contains the following etchings: E. MANET, Portrait of Berthe Morisot; B. MORISOT, Jeune Fille Etendue, and two etchings by P.-A. RENOIR, Baigneuse and Jeunes Filles (Delteil 6 and 23). SEE ILLUSTRATION PLATE XXV.
- Endpapers foxed. Cloth partly sl. soiled.
= For the woodcut, Vrouw zittend naar rechts, een koe melkend: De Groot P19. With loosely inserted the original prospectus by the publisher: "Bij het verschijnen in 1923 van het eerste boek over Jan Mankes, bleek al spoedig dat het aantal vrienden van Mankes' kunst grooter was dan ik oorspronkelijk had durven denken (...)".
- Page 2 w. stamp of the Nederlandse Informele Groep. Sl. surface dam. to lower edge of frontwr.
= Rare early catalogue of the artist's first exhibition of multiples at his own Azimut gallery.
- Joints some sm. dam. (upper joint split at foot).
= Interesting work, illustrating the development in pop art 1970-1972 by listing 107 artists in alphabetical order.
AND 3 others, i.a. monographs on E. GRASSET and C.A. LION CACHET.
= With printed instruction leaf for construction of the stand.
Ybañez, M. Interiores de interiores. N.pl., Sobre Papel, 2002, (70) lvs. (incl. free endpapers), photogr./ col. lithogr. ills., printed in 1000 copies, orig. col. dec. boards w. lithogr. dustwr. w. tie, narrow obl. folio. Idem. Los orígenes - Libro IV. N.pl., idem, 2002, 159,(1)p., (incl. free endpapers), col. lithogr. ills., printed in 1000 copies, orig. cl. w. dustwr., folio. - AND 11 other (small) artist's books etc., i.a. by Claudie de Cleen, Karin van Dam, Klaus Groh, Petra Herzog, Sue Min, Désirée Palmen, Ulay and Martina Wember.
- Blank margins of orig. etching trifle yellowed; first blank, htitle and colophon sl. foxed. Orig. wr. sl. darkened in outer margins.
= Duthuit 68. SEE ILLUSTRATION PLATE XXVI.