112 - 771 FINE and APPLIED ARTS, ART REFERENCE
- No.38 frontwr. stained; no.39 frontwr. foxed and spine partly split.
= Bolliger II, 567 (no. 36-38) and 577 (no. 38-40); idem III, 247 (no. 1-11, 36, 38, 43); idem IV, 409 (no. 2/3, 16, 19/20-23, 39, 41-43). Serbian avantgarde periodical (mainly Serbian text) of the Zénitistes, who formed a Serbian dada-affiliated movement. No. 38 is a "numéro jubilaire" on occasion of the 5th anniversary (1921-1926) of the periodical, containing contributions by i.a. H. Barbusse, F.R. Behrens, T. van Doesburg, I. Ehrenburg, F.T. Marinetti, L. Mitzitch, J. Peeters and M. Seuphor. SEE ILLUSTRATION PLATE XXXV.
= Rare early catalogue of the Zero movement.
ADDED: 3 exhibition catalogues by members of the Cobra movement, P. ALECHINSKY (Amst., Sted. Mus., 1963), KAREL APPEL (ibid., idem, 1965) and CONSTANT (The Hague, Haags Gemeentemus., 1974).
- All w. blindst. ex-libris.
- Some sl., vague foxing.
= Piet Zwart - A choice from his personal archive (=PZ)-051. Proof of the frontwrapper for W.P. Hubert van Blijenburgh, Kamergymnastiek voor iedereen. In 10 lessen.
WITH: Hubert van Blijenburgh, W.P. Kamergymnastiek voor iedereen. De aanhouder wint. Rott., W.L. & J. Brusse, (1932?), 3rd ed., VIII,59p., 10 loosely inserted fold. plates, ills., orig. hcl. w. frontcover by P. ZWART.
- Stamp "vervallen" on first free endpaper and title-p.; lower hinge broken. Binding sl. yellowed; boardedges rubbed/ worn; upper corners bumped/ sl. dam.
= Brentjes p.199; Maan/ Van der Ree p.47; W.L. & J. Brusse frontcover, p.46 and no.686.
- Mediocre set: all wr. (sl.) yellowed; partly (sl.) dam./ frayed/ worn along extremities (occas. strengthened on verso); most backstrips dam.; 4 vols. bookblock loose. Sold w.a.f.
= A complete set (12 vols. were announced, only 10 were published). 1. C.J. GRAADT VAN ROGGEN, Het linnen venster; 2. L.J. JORDAAN, Dertig jaar film; 3. H. SCHOLTE, Nederlandsche filmkunst; 4. Th.B.F. HOYER, Russische filmkunst (lacks backwr. and flap of frontwr.); 5. S. COSTER, Duitsche filmkunst (lacks backwr.); 6. E. DE ROOS, Fransche filmkunst; 7. J.F. OTTEN, Amerikaansche filmkunst; 8. M. TER BRAAK, De absolute film (frontwr. dam. in lower left corner); 9. C. VAN WESSEM, De komische film and 10. L. LICHTVELD, De geluidsfilm (lacks portion of lower margin frontwr. and backwr.). Broos/ Hefting, Grafische vormgeving p.82; Brentjens p.228f; W.L. & J. Brusse p.46 and 207; Andel p.304; Purvis p.155f.
"Fotomontage was een techniek die Piet Zwart ook toepaste bij het ontwerpen van boekomslagen, waarvan de meest bekende wel die voor de 'filmboekjes' zijn. Bij W.L. & J. Brusse's Uitgeversmaatschappij te Rotterdam verschenen tussen 1931 en 1933 tien deeltjes in de serie "Monografieën over Filmkunst", onder redactie van de jeugdige Mr. C.J. Graadt van Roggen. (...) Piet Zwart maakte zijn omslagen in twee kleuren, rood en blauw, maar verhoogde het effect door vaak ingewikkelde combinaties van fotomontage en dubbeldruk. Een vast terugkerend element is het woord 'film' en de titel van het boekje in een witte strook (...)" (Broos p.72). "Zwart's most important work for the publisher W.L. & J. Brusse of Rotterdam was a ten-part series of monographs on the film arts (...). These rank among his finest work, and bring into focus many of the earlier experiments. Montage and multiple layers of ink are used throughout. (...) The play factor reigns, and all stops are pulled out with every conceivable contrast - size, color, direction, shape, and number, as the images almost reach the realm of film itself" (Purvis p.77f). "Piet Zwart utilises a spectrum of cinematic imagery in his design for a series of ten monographs on new directions in cinema published by W.L. & J. Brusse in Rotterdam between 1931 and 1933. Zwart employed images of film-strips, movie cameras, and projectors, formal devices such as multiple exposures and overprinting, and frames from slapstick comedy to documentary films. He therefore summarized the cinematic and photographic ideas that influenced avant-garde page design during the 1920s and 1930s" (Andel p.299).
- August 1951 w. offsetting from other copies on verso; February and April 1952 (sl.) foxed; otherwise mint.
= "Geef kleur aan het venster met Bruynzeel-vensterbanken (...)" (March 1951; printed in various colours); "(...) De bouwkosten omlaag door Bruynzeel standaarddeuren (...)" (August 1951; printed in brown, blue and red); "Er is voor elke ruimte een doelmatige Bruynzeel-Montakeuken (...) de populaire keuken voor allen" (February 1952; printed in black, red and brown. SIGNED "piet zwart wassenaar holland" in pencil on verso); "Slechts 1 huisje te bouwen? Bruynzeel levert, ook voor 1 huisje, het lijstwerk met eigen auto franco op het werk (...)" (April 1952; printed in black, green and red). Broos '73, p.82: "Het contact met de zaanse firma Bruynzeel, dat al uit het begin van de jaren '20 dateerde, werd rond 1930 hernieuwd. Piet Zwart ontwierp aanvankelijk maandelijkse kalenders op vloeibladen en ander reclamemateriaal, maar ging zich later ook met andere aspecten van het bedrijf bezig houden". PZ-102 (March and Aug. 1951; August w. variant colours) and PZ-025 (Febr. and Macht 1952).
- All mint.
= "Er is voor elke ruimte een doelmatige Bruynzeel-Montakeuken (...) de populaire keuken voor allen" (February 1952; printed in black, red and brown); "Bruynzeel Syntic kasten (...)" (March 1953; printed in various colours)."Alle Bruynzeel fabrieken en kantoren zijn van 27 juli t/m 2 augustus gesloten" (July 1953; printed in black, blue, red and yellow). PZ-052 (Feb. 1952) and PZ-053 (March (image identical to Nov.) and July 1953).
= "(...) Verf weert vocht, zet daarom direct bij ontvangst de deuren rondom in de grondverf, ook onder- en bovenkant (...)" (February; printed in black, ochre, red and green. With annot. "proef" in pencil by Piet Zwart on recto); "Bruynzeel lijstwerk wordt gemaakt van de mooiste, fijnnervige harsvrije schrootjes, speciaal voor Bruynzeel geselecteerd uit de beste Zweedse houtdistricten" (April; printed in red, yellow and green); "Selecteren (...) sorteren (...) controleren (...) waarborgen de superieure kwaliteit van Bruynzeel lijstwerk en aftimmering (...)" (June; printed in black, yellow, red and blue); "Scheid bij bestelling timmerwerk en Bruynzeel lijstwerk (...)" (July; printed in black and pink). PZ-103.
- All mint .
= "Onophoudelijk selecteren sorteren controleren, dat geeft Bruynzeel-aftimmering en lijstwerk de onovertroffen Bruynzeelkwaliteit" (May 1954, printed in black, brown and blue); "Druk de bouwkosten omlaag, de kwaliteit omhoog door toepassing van Bruynzeel-montagekeukens (...)" (July 1954; printed in black, brown, red and blue); "Een Bruynzeel boeiboord verhoogt met minimale kosten het aanzien en de standing van het huis (...)" (May 1956, printed in various colours). PZ-054 (May and July 1954) and PZ-055 (May 1956).
- All mint.
= "Lente! Bij Bruynzeel parket echter rekent men niet met lentes maar met generaties: na vele generaties nog stralend fris" (April 1957; printed in various colours); "Bruynzeel kastmonturen bestaan uit vurenhouten noklatten, beuken wouterlatjes en vuren kastplanken (...)" (May 1958, printed in black, red and yellow); "Bruynzeel-profielschroten van edele hardhoutsoorten geven elke binnenbetimmering een overtuigend cachet (...)" (September 1958; printed in black, red and grey). PZ-056.
- All mint.
= "[recto] Direktie en vertegenwoordigers van [text continued on verso:] de Bruynzeel fabrieken wensen u een voorspoedig [text continued on recto:] 1962" (January; printed in black and two shades of yellow); "Bruynzeel aftimmering, ook voor de kleinste partij (...) dezelfde aandacht, dezelfde service" ( May; printed in black and brown); "Basralocus profielschroten (...) ideaal voor het interieur (...) prachtig voor het buitenwerk (...)" (October; printed in various colours. Verso w. a diagram of various profiles and letterpress text: "standaardprofielen van basralocus-profielschoten"). PZ-057.
- Trifle soiled.
= Dated "1959" in pencil by Piet Zwart in lower right corner recto. PZ-260; cf. PZ-159 for a similar design.
- Trifle yellowed. = PZ-159. One of the last designs that Piet Zwart made for Bruynzeel.
= Dated "1937" in pencil by Piet Zwart on verso. PZ-252 and cf. PZ-207.
Idem. "Bruynzeel's Plinten". Fold. advertising leaflet, (1938), 18,2x9,1 cm. (folded), 18,2x18,2 cm. (unfolded), recto and verso w. letterpress text and ills., printed in blue and red.
- Trifle foxed on recto. = Dated "1938" in pencil by Piet Zwart on recto. PZ-254.
= PZ-212. The photograph used on the frontpage by J.W. Gonggrijp (from the archive of the Kon. Inst. v.d. Tropen). With the small Bruynzeel vignette designed by VILMOS HUSZÁR on the backpage.
= With the small Bruynzeel vignette designed by VILMOS HUSZÁR on p.8. PZ-213. Dated "58/59" in pencil by Piet Zwart in lower left corner frontpage.
- Trifle worn/ soiled on folds; inside ("Standaardprofielen") with sm. markings in ballpoint.
= PZ-059; Tee/ Van Dongen p.98f (S. Ex, Piet Zwart. Het esthetisch geweten van Bruynzeel).
= Dated "1959" in pencil by Piet Zwart in lower right corner frontwr. PZ-158; Brentjes p.291 (dating 1958).
WITH the original envelope, 21,6x22 cm., recto w. stylized "8T" logo printed in black. - AND WITH an "antwoordkaart" to order a sample of the 8T-bekistingsplaat (7x20,9 cm., blue paper card, printed in black (text) and cream (logo) on recto and verso).
= Both dated "1959" on recto in pencil in lower right corner by Zwart.
= (1). "Bruynzeel's vensterbanken van extra uitgezocht, fijnnervig hout, glanzend geschaafd, geven cachet (...)"; printed in brown and yellow [verso dated "1940" in pencil by Piet Zwart]; (2). "(...) Bruynzeel's vensterbanken zijn in verscheidene profielen, breedten en lengten direct uit voorraad leverbaar met bijpassende friezen en hoeklatjes"; (±1940), printed in black, green and orange on recto and verso [tiny tear in upper blank margin]; (3). "U kunt op Bruynzeel bouwen (...)"; (±1940), printed in black and brown. PZ-257 (1 and 2) and PZ-208 (3).
= (1). "Bruynzeel kastplanken. Voor elke kast een plank (...)". Leaflet, (±1935), 9,4x21,5 cm., recto w. letterpress text, ill. and photomontage in blue and red, verso blank [PZ-152]. (2). "Bruynzeel's kastmontuur". Fold. leaflet, (1938),18,2x9 cm. (folded), 18,2x18 cm. (unfolded), printed in black and red [dated "1938" in pencil by Piet Zwart on frontpage; PZ-255]; (3). "Bruynzeel-Montarek". Fold. advertising leaflet, (1954), 17,5x12 cm. (folded), 17,5x24 cm. (unfolded), recto and verso w. letterpress text and photographs/ ills., printed in various colours [dated "1954" in pencil by Piet Zwart in lower left corner of the back; PZ-259].