95 - 588 FINE and APPLIED ARTS, ART REFERENCE
- Corners and spine-ends rubbed.
= Fine Dutch Art Nouveau publication. Braches 360. Interesting detail: the colours used on the binding are sl. different from the first edition: the leather is brown (instead of black) and the paper over the covers is grey instead of brown.
- Bookplate and owner's entry on title-p. Joints and corners of wrappers sl. rubbed; wrappers trifle frayed, mainly along fore-edge.
= Rare in its original wrappers. Braches 360.
Morris, W. Kunst en maatschappij. Lezingen. Dutch transl. M. Hugenholtz-Zeeven. Pref. H. Polak. Amst., A.B. Soep, 1903, 1st Dutch ed., (6),VII,(1),159,(3)p., frontisp. portrait of the author, printed in 200 copies, bookdec. and orig. gilt and blindst. blue cl. by S.H. DE ROOS.
- Small corner cut off from first free endpaper. Rubbed (cleaned?) crinkled spot on frontcover.
- All fine.
- Horizontal middle fold (w. sl. wear/ yellowing); outer blank margins w. some sm creases and tiny sm. tears and sl. yellowed.
= Thirteenth issue of this periodical edited by F. Picabia, which, together with Dada and Littérature, can be considered the most important periodical of the Dada movement. The magazine ran from 1917 to 1924 and 19 issues were released. This issue contains a large ill. by Picabia on the front page, ills. by Marcel Duchamp and Man Ray and contributions by Francis Picabia ("Extrait de Jésus-Christ Rastaquouère"), G. Ribemont-Dessaignes ("Manifeste selon Saint-Jean Clysopompe") and Tristan Tzara ("Monsieur Aa l'antiphilosophe nous envoie ce manifeste"). Schwarz, Almanacco Dada, p.718-719; Bolliger II, 561; III, 233 and IV, 403. "Von grösster Seltenheit" (Bolliger). SEE ILLUSTRATION PLATE V.
- Horizontal and vertical middle fold, w. wear and partly w. sm. tears at ends and intersection; partly sl. yellowed (lower half of p.(2) sl. browned); vague waterstain in blank corners.
= The fourteenth issue of this important Dada periodical, of which a total of 19 issues were published irregularly in Barcelona, New York, Zurich or Pairs over the period from 1917 to 1924. This issue contains ills. by F. Picabia, S. Charchoune, T. Tzara, J. Crotti and Man Ray and texts by F. Picabia, T. Tzara, P. Eluard, G. Ribemont-Dessaignes, H. Arp, P. Dermée, C. Arnauld and M. de la Hire. The middle-pages comprise the texts "Une nuit d'échecs gras" and "Notre Dame de la peinture" with fine typography by Tzara and Picabia. Schwarz, Almanacco Dada, p.718-719; Bolliger II, 562; III, 233 and IV, 404. "Von grösster Seltenheit" (Bolliger). SEE ILLUSTRATION PLATE VI.
- Some very vague creases; overall fine.
= Not in Bolliger. Invitation card for the 68th exhibition of the Italian Dada movement. SEE ILLUSTRATION PLATE VI.
- Folded; pinholes in corners; vague stain (offsetting?) along part of one vertical fold.
= PROOF before the lettering in red. Poster for the famous "dada-veldtocht" by Theo and Nelly van Doesburg, Kurt Schwitters and Vilmos Huszár through Holland in December 1922 and the beginning of 1923. See at large K. Schippers, Holland Dada p.54ff, i.a. citing newspaper announcements: "'De dadaïst Kurt Schurrters (Schwitters) uit Hannover (...) zal morgen, 10 Januari in den "Haagsche Kunstkring", Binnenhof 8, zijn bekende "Anna Blume" en zijn satire "Ursachen und Beginne der grossen glorreichen Revolution in Revon" voorlezen. De schilder Théo van Doesburg zal dezen avond met een korte inleiding tot het dadaisme openen.' Aan de hand van verslagen in de krant is het mogelijk het programma van die eerste avond te reconstrueren. Op het toneel staat een tafeltje met een schemerlamp en een glaasje water erop. Aan dat tafeltje zit Theo van Doesburg gekleed in een zwart pak en een zwart hemd. Hij draagt een witte gebreide das, witte zijden sokken, zwarte lakschoenen en in een oog klemt hij een monocle. (...) Van Doesburg begon zijn door De Stijl voor deze toernee uitgegeven manifest Wat is Dada? (1923) te lezen, waarbij Kurt Schwitters, die achterin de zaal zat - niemand kende hem -, zijn redevoering van tijd tot tijd met krachtig geblaf onderbrak. Schwitters zou later schrijven dat hij op teken van Van Doesburg - het drinken van een slokje water - voor de eerste keer zou blaffen en wel om het dadaïsme te demonstreren en ook omdat hij nog geen woord Nederlands kende." Hoek, Theo van Doesburg 682b-1: "Er zijn twee versies van dit affiche. De ene werd gemaakt voor de eerste avond van de tournee, op 10 januari 1923 in de Haagsche Kunstkring [our version] (...). De tweede versie werd vermoedelijk tijdens de rest van de tournee gebruikt. (...) In Van Doesburgs nalatenschap bevinden zich verschillende exemplaren van alleen de zwarte of alleen de rode drukgang (...). Behalve Kleine Dadasoirée wordt het affiche ook wel Dadasofie genoemd, naar de voordracht die Theo van Doesburg hield tijdens de Dada-soirées. De affiches fungeerden tevens als programma. Opmerkelijk is dat alle medewerkers aan het programma (Van Doesburg, Schwitters en Huszár) worden vermeld, behalve Pétro (Nelly) van Doesburg. In de literatuur wordt vaak vermeld dat Van Doesburg het affiche samen met Kurt Schwitters ontwierp. Ook wordt het affiche vaak 1920 of 1923 gedateerd. Schwitters kwam op 5 januari 1923 aan in Nederland, vijf dagen voor het begin van de tournee. Het is mogelijk dat Schwitters en Van Doesburg het affiche tussen 5 en 10 januari samen ontwierpen. Waarschijnlijker is dat Van Doesburg het affiche al in december 1922 maakte, omdat de Dada-tournee in eerste instantie op 27 december 1922 zou beginnen." Kurt Schwitters, Typographie und Werbegestaltung (cat. "Typographie kann unter Umständen Kunst sein"), p.28: "Der funktionale und strukturale Ausgangspunkt der Typographie Van Doesburgs setzte sich ziemlich stark von dem Schwitters ab, der eher an die Zufallstechnik in der Komposition der Collagen (Streu-Technik) anschloß. Es ist denn auch anzunehmen, daß in den Plakaten, die für die Dada-Tournée in Holland Anfang 1923 gemacht wurden das Schwarzgedruckte - die Textschicht - von Schwitters gestaltet wurde, während Van Doesburg verantwortlich war für das Rotgedruckte mit dem aus Großbuchstaben gesetztem Wort "DADA"." Cf. Andel 153.
- Vague horizontal middle fold; trifle yellowed and chipped in blank margins; some sm. tears in margins (mainly strengthened on verso).
= Bolliger II, 90; III, 29.1ff and V, 31.1. Prospectus for a guided tour by i.a. L. Aragon, J. Arp, A. Breton, P. Eluard, F. Picabia and T. Tzara. The text of this invitation to the first Dada field trip is attributed to Tristan Tzara. Although other visits were announced in this prospectus (i.a. "Musée du Louvre, (...) Gare Saint-Lazare, Mont du Petit Cadenas (...)") this first excursion, on April 14th 1921, remained the only one that took place, due to lack of success.
= Not in Bolliger. From a set of 12 postcards for the Armory show of 1913.
- Trifle yellowed. Covers sl. yellowed and slightly foxed; backcover slight superficial imperfection from removal of 2 tickets in lower margin and vague dampstain in lower margin.
= Rattemeyer/ Helms 26b (variant w. mounted label "Merz 16/17. 1925/II" on frontcover; "Uberklebt wurden das Wort Apossverlag, das schwarze Quadrat, der weinende Hahnepeter und "Band 1""); Bolliger I, 63 ("Entzückendes Dada-Kinderbuch"); II, 70; IV, 292; V, 39; VI, 118; Schmalenbach p.180; Schwarz 91; Bilderwelt im Kinderbuch 605. Contains Schwitters' fairytales "Der Hahnepeter", "Der Paradiesvogel" and "Das Paradies auf der Wiese"; the last page has adverts for Merz. The first page w. tipped-in strip w. information for the subscribers to Merz: "Die Lieferungen Merz 14/15, die Scheuche, typographisches Märchen und Merz 16/17, die Märchen vom Paradiese[sic] sind die vier Merznummern für das Jahresabonnment 1925 auf Merz. Voraussichtlich soll ab 1. Januar 1926 Merz wieder wie bisher als Zeitschrift erscheinen (...)" (not called for by Rattemeyer/ Helms). SEE ILLUSTRATION PLATE V.
- Mediocre copy. Vertical (worn) middle fold; lacks 1 staple; wr. brittle and dam. in upper and lower margin (w. loss of letters).
= Bolliger II, 157 ("Sehr selten"); Schwarz 32. Contains contributions by i.a. T. Tzara, F. Picabia, P. Eluard, A. Breton, G. Ribemont-Dessaignes, L. Aragon and E. Pound.
- Last few lvs. sm. narrow stain in lower margin. Dustwr. waterstain in upper corner.
= With large SIGNED DEDICATION "Pour Elisabeth" [= Liesbeth Brandt Corstius] by the artist on the half-title.
= One of the first 20 numb. copies with an extra suite of the engravings on "Malacca" (1x numb. "2/20" in pencil). WITH 4 autograph signed letters by the author and the artist on the Eloge publication.
= With contributions by Elsa Hartjesveld, Marcel Zalme, Aline Thomassen, Tanja Smit, Christie van der Haak, Marcel van Eeden, Hans Könings and Michel Hoogervorst.
AND 1 similar publication: Signaturen (Gent, 1981, comprises i.a. 2 sm. booklets on J. BEUYS, all loosely inserted in orig. board box w. lid, 26x17x3 cm.).
= Hoek 659b3; Purvis/ De Jong p.79.
- Lacks the memorial issue "10 jaren Stijl 1917-1927" (no.79-84); all parts without the orig. wrappers. Some sl. occas thumbing; partly w. vague vertical middle fold (as usual); owner's entry on first free endpaper. Endpapers partly browned; binding sl. browned, sl. soiled and rubbed; spine-ends splitting on hinges.
= Volume containing an almost complete set of the final 2 years of De Stijl, including the special issue "consacré à l'Aubette, Strasbourg" (no.87/88/89) and the final issue in memory of Theo van Doesburg. Hoek 659d and p.759ff; Schwarz 149; Bolliger III, 222 and VI, 817.
- Wrappers and fore-edge sl. (dust)soiled; frontwr. sm. tear in upper margin and sm. rubbed spot.
= The typographical compositions are all made with the same Futura letterform rotated and mirrored to create the four characters in b, d, p, and q. One of three books published by Edition Hansjörg Mayer in this size and format.
- From the library of Henri de Brauw, with his bookplate and owner's entry on both endpapers and owner's stamp on title-p. First free endpaper loose; occas. trifle foxed.
= DELUXE edition printed in 300 numb. copies and bound in fine giltlettered blindst. vellum w. ties (lacks 3 ties), t.e.g.