1105 - 1285 DUTCH LITERATURE (including AUTOGRAPHS)
- Wr. sl. stained along spine.
= Publisher's New Year gift for 1983-84. Janssen/ Van Stek 371; Van Pulp tot Pleiade WFH 58.01. SIGNED by the author on the frontwr. and halftitle.
= SEE ILLUSTRATION PLATE XXIII.
= Printed in 625 copies, this being one of 125 numb. copies, bound in cl. w. dustwr. and signed by the editor.
Na de dood van Willem Frederik Hermans. Ibid., C.J. Aarts, 1976, (2),97-127,(2)p., ills., orig. wr.
- Bookplate on verso title. Lower corner of wrappers waterstained.
= "Extra editie", De Klopgeest, year 11, no.22.
AND 14 others, i.a. WFH-Verzamelkrant no.1-6, 8, 11, 14-15 (Amst., 1991-1995, 10 issues, orig. wr.) and Wandelen met Willem Frederik Hermans. Tocht 1/ 2 (ibid., 1994-1995, 2 vols., orig. wr.).
= Interesting letters, i.a. concerning everyday events, publishing of new work and content-related debate, among which corrections for Dood Weermiddel, the debut collection of short stories by Hotz. This collection of letters provides a good insight into the daily issues that play out between a writer and his publisher. For instance, in an undated letter Hotz asks: "Ik kreeg het verzoek van Henk van Does om mee te doen met zo iets als een Leids schrijvers collectief, die een boek bij elkaar gaan schrijven dat door u uitgegeven zou worden. Ik heb ja gezegd, maar weet -deze weken besluitelozer dan ooit- bij god niet wat in te zenden. Ik wilde uw hulp inroepen." Hotz writes: "Hierbij met aarzeling twee verhalen. "Een laatste Oordeel" is van '75. Zelf vind ik het begin wel goed, maar het verhaal wordt later misschien o.a. te babbelig (veel dialoog ligt me eigenlijk niet) en te weinig verhullend(?) (...) of jij een mogelijkheid ziet dit verhaal te verbeteren." (14-04-1977). These letters point out how openly Hotz doubts titles, textual choices in his writings and he asks Sontrop for constant help in these matters. Strong criticism is occasionally not shied away from: "Je ziet het gaat niet te vlot met de schrijverij. Bovendien hoorde ik vanmorgen van Anton Korteweg (telefonisch) dat hij m'n muziekverhaal (57 blz. AP papier) slecht vond en rommelig. Hij heeft gelijk!" (?-05-1979). Some letters show influences in Hotz his writing: "Hierbij een nieuw verhaal. Het mooie verhaal van Ann Beattie, dat je me onlangs toestuurde (uit de New Yorker, meen ik) bracht me op het idee dat een mysterie binnen een verhaal niet beslist verklaard hoeft te worden aan het slot. Althans niet kant en klaar uitgelegd" (03-07-1985). The letters were published in Geniaal is niet direct het woord - Brieven aan Theo Sontrop, ed. by J.P. Hinrichs (The Hague, Statenhofpers, 2019).
- Except for the inevitable rust stains on endpapers from the staples, an unusually fine copy.
= De Groot 135A; Braches 536:1; Cat. Ned. Boek 29; cat. Theo van Hoytema 1863-1917, p.74-75; De Bodt/ Kapelle, p.240.
- Occas. wrs. sl. thumbed/ spines trifle worn. Nevertheless a fine series.
= Complete run of this rare clandestine series by publisher Boris Rousseeuw, comprising original texts such as often unpublished letters, speeches or articles. Represented authors are i.a. E. du Perron, G. Reve, J. Brouwers, T. Lanoye, K. van het Reve, H. Claus, W. Elsschot, E. Claes, L.P. Boon and G. Komrij. The series elicited negative reactions from the original authors. Jeroen Brouwers wrote in a letter to Hans Roest (27-05-1983): "Ik vernam van Huyer het bestaan van de tweede? of de zoveelste piratenuitgaaf van iets van Jeroen Brouwers, Vaart allen wel - eveneens bij Het Kanon. Deze zou 3 televisiekritieken van mij bevatten in 1970 geschreven voor de Vlaamse 'Panorama'. Ik ben met dat hele piratengedoe verre van blij. Mijzelf zeggen ze niks, vragen ze niks en sturen ze niet eens een exemplaar!" (Kroniek van een karakter 2, p.104). SEE ILLUSTRATION PLATE XXVI.
- Dustwr. dam. at foot of spine.
= One of 225 numb. copies printed on Antiqua (200), bound in gilt hleather by M. MEULDIJK. With AUTOGRAPH SIGNED DEDICATION: "Voor de dichter Albert Kuyle - mijn vrienden Louis en Magda, in de hoop op een spoedig herstel. Goede wensen en hartelijke groeten. Bilthoven - 22 sept. 1956 George Kettmann".
Meer de Walcheren, P. van der. Mijn dagboek 1907-1911./ Menschen en God, Eerste deel 1911-1929. Utr., Het Spectrum, n.d. (1941), 5th/ 7th ed., 2 vols., 195; 345,(1)p., orig. unif. hcl.
- Both yellowed.
= Each with AUTOGRAPH SIGNED DEDICATION: "Voor Magda en Louis, dit 'oude, hun wel-bekende dagboek', allerhartelijkst van Pieter en Christine. 5 Dec. 1941" and "Voor Magda en Louis, in afwachting van deel II, met hartelijke vriendschap van Pieter. 5 Dec. 1941".
Ausems, A.W. 10.000 baby's. Herinneringen en overpeinzingen. Ibid., idem, n.d. (1938), 260p.
- Some sl. foxing.
= DELUXE copy, bound in gilt dec. vellum, with AUTOGRAPH SIGNED DEDICATION: "Voor Louis Kuitenbrouwer, die door zijn trouwe zorgen dit mijn late geesteskind als een frissche, aantrekkelijke baby heeft ter wereld doen komen. Dr. A.W. Ausems. Utrecht 19 nov. '38".
AND 7 others from the collection of Albert Kuyle, incl. 6 w. autograph signed dedication, i.a. by STEFAN ANDRES, MARTIEN BEVERSLUIS and URBAIN VAN DE VOORDE, and incl. a (poor) copy of BALANS, Algemeen jaarboek der Nederlandsche kunsten 1930-31 (w. photomontage frontwr. by PAUL SCHUITEMA).
= A remarkable collection, including rare pictures, partly w. identification and date on verso. Incl. i.a. (1) a small photograph of Willem Kloos as a child (3,4x2,2 cm.), w. autograph caption "Willem Kloos 1867", mounted on the blank side of a postcards, verso w. letterhead of "De Nieuwe Gids" and pencil annot. "Dit is het enige kinderportret dat van Willem Kloos bestaat. Eronder zijn handtekening. Gekregen van Mevr. Kloos"; (2) 7 later prints of photographs by Willem Witsen (5,3x5,5 cm to 12,6x16,8 cm.), partly also showing Alphons Diepenbrock, Hein Boeken en Pet Tideman, mainly ±1892; (3) later print of a portrait photograph by Witsen of Kloos, after his stay in an asylum (9x6,5 cm, 1896); (4) a series of 5 photographic postcards by "H.C. den Drijver (...) Den Haag (...)" with pictures from various periods, i.a. a group portrait of A. Diepenbrock, H. Boeken, W. Kloos and A. Derkinderen (annot. on verso: "gefotografeerd op de Kermis te 's Hetogenbosch. Origineel: een blik foto-tje in 't bezit van Mevr. Kloos", ± 1889), the wedding portrait of Willem Kloos en Jeanne Reynrke van Stuwe (1900), "Willem Kloos en zijn neefje Reyneke van Stuwe op zijn verjaardag 6 Mei 1924" and 2 portraits in profile of Kloos, and of Kloos and his wife (1925); (5) 2 photographs of Willem Kloos in his study (14x9 cm., dated 1908 on verso); (6) portrait of Kloos by Herman Bersenbrugge (11,5x15,7 cm., ±1924); (7) Kloos writing at his desk (13,5x8,6 cm., 1932); (8) "Het laatste portret van Willem Kloos" (8,4x5,8 cm., ±1938). SEE ILLUSTRATION PLATE XXX.
- Verso w. remnants of former mounting.
= With AUTOGRAPH CAPTION in pen in lower blank margin by the portrayed: "Willem Kloos 1929/ naar een pastelteekening van Antoon van Welie".
AND 2 curious photographs of the hands (front and back) of Willem Kloos, each 9x14 cm. (see: De beweging van 80, Schijversprentenboek 22 (1982), p.119). - ADDED: a series of 8 rare private snapshots of the author's funeral on April 4th 1938, each ±6x8,5 cm. (or vice versa).
= In the first letter Kloos comments on a poem Gregoor has sent him and answers to a request for an interview. The second letter concerns a possible appointment. "(...) Het mij gezonden vers heb ik gelezen en daar bleek mij uit dat gij wel een zekere mate van dichterlijke aanleg bezit. Maar ik kan u verzekeren dat ik hartelijk moest lachten toen ik las, dat gij uw "naaktheid" ging bedekken met "een kleed van glas". (...) Dus deze plaats deed mij denken aan een "moppige ui" zoals men ze vroeger wel eens in studenten almanakken gedrukt zag. En ik kan uw vers dus moeilijk in den NG opnemen (...)".
= SIGNED by the author on htitle.
AND 8 others by the same, i.a. De klopgeest (Amst., 2001, orig. cl. w. dustwr.).
= Fine copy of the author's DEBUT.
Idem. Op de planken. Burleske. Amst., C.J. Aarts, 1978, 2nd enl. ed., 39p., ill. by C.L. HOFMAN.
= One of 100 numb. copies SIGNED by the author, bound in full cloth w. dustwr.
Idem. Ik heb Goddank twee goede longen. (Amst.), Meulenhof, 1971, 1st ed., 46,(2)p., orig. wr. Idem. Fabeldieren. Ibid., De Arbeiderspers, 1975, 1st ed., 45,(3)p., orig. wr. - AND 17 others by the same, nearly all 1st eds., i.a. Het schip de wanhoop (ibid.,1979, orig. cl. w. dustwr.); Luchtspiegelingen (ibid., 2001, orig. cl. w. dustwr.); Alle gedichten tot gisteren (ibid., 1994, orig. cl. w. dustwr.) and Tutti-frutti (ibid., 1972, orig. wr.).
= Lecture on occasion of the inauguration of the Willem Frederik Hermans Institute.
Idem. De crisis in de bibliofilie. The Hague, Museum Meermanno/ Koninklijke Bibliotheek, 2011, 14,(2)p., printed in 250 copies, orig. dec. wr.
= Speech on occasion of the opening of the exhibition "Het ideale boek. Honderd jaar private press in Nederland, 1910-2010".
Idem. De boekendans. Amst., Amor Librorum Nos Unit, 1994, 17,(1)p., printed in 500 copies, orig. wr. Idem. De stankbel van de Nieuwezijds. Ibid., De Arbeiderspers, 1979, 31p., ills., orig. wr. - AND 12 other small publications by the same, all first eds., i.a. Twee toespraken (Antw., 1983, orig. wr. SIGNED by the author); De muze in het kolenhok (Amst., 1983, orig. wr.) and Dood aan de grutters (ibid., 1979, orig. wr.).
= SIGNED and dated by the author on htitle.
Idem. Villa Pouca. Ibid., De Bezige Bij, 2008, 1st ed., 214,(2)p., orig. cl. wr. dustwr. Idem. Brieven uit Alvites. Ibid., idem, 2015, 1st ed., 125,(1)p., orig. cl. w. dustwr. - AND 4 others by the same, all 1st ed. in orig. wr., i.a. De pagode (1990. SIGNED by the author on htitle).
= Driekoningen; Een midzomernachtdroom; Wat u wilt; Hamlet; Troilus en Cressida; Timon van Athene; De storm; Romeo en Julia; Richard II; Richard III; Othello; Koning Lear; De koopman van Venetië and Pericles.
AND 8 others (edited/ transl./ w. contribution) by the same, nearly all first eds., i.a. AESCHYLUS, Prometheus. Transl. by G. Komrij (ibid., 1992, orig. cl. w. matchbox mounted on frontcover) and G. KOMRIJ/ R. TÖPFFER, De zonderlinge avonturen van Primus Prikkebeen (Amst., 1980, ills., orig. boards, obl. 4to).