48 - 556 FINE and APPLIED ARTS, ART REFERENCE
- Free endpapers partly sl. discoloured from inner flap dustwr. Dustwr. sl. rubbed. Otherwise fine.
Beaumelle, A. de la (ed.). Joan Miro 1917-1934. La Naissance du monde. Paris, Centre Pompidou, 2004, 419,(1)p., num. (full-p.) (col.) ills., orig. wr., 4to. - AND 2 others on P. PICASSO.
- Frontcover w. 2 sm. rubbed spots; backstrip trifle sunned. Otherwise a fine copy. = Braches 360.
= Primus, Tchechische Avantgarde 270; Vloemans 296.
Romains, J. Donogoo Tonka. Kinoromán. Czech transl. Z. Kalista. Ibid., Odeon, 1925, 96,(2)p., 2 full-p. ills., typography on title-p. and orig. wr. by J. ŠÍMA.
= Primus, Tchechische Avantgarde 25; not in Vloemans.
AND 1 other: B. BROUK, Bludnost jedné představy (Prague, (1940), orig. wr. by K. ČERNÝ).
= Rare pro-catholic pamphlet denouncing the -isms of the time. With modernist typographic design on frontwr.
- Spine-ends dam.; wr. sl. dogeared. = Vloemans 33. SEE ILLUSTRATION PLATE V.
- Wrappers occas. sl. frayed; no.2 spine restored.
= Vloemans 35. Rare student periodical, published between 1924 and 1933. SEE ILLUSTRATION PLATE VI.
- Without the 4 bookpublications and the box.
- Sl. weak impression. Horizontal and vertical middle-fold (one tear in fold, partially closed on verso); pinholes in outer corners; lacks tiny piece in right blank margin; lower left corner stained.
= Poster for the famous "dada-veldtocht" by Theo and Nelly van Doesburg, Kurt Schwitters and Vilmos Huszár through Holland in December 1922 and the beginning of 1923. See at large K. Schippers, Holland Dada p.54ff, i.a. citing newspaper announcements: "'De dadaïst Kurt Schurrters (Schwitters) uit Hannover (...) zal morgen, 10 Januari in den "Haagsche Kunstkring", Binnenhof 8, zijn bekende "Anna Blume" en zijn satire "Ursachen und Beginne der grossen glorreichen Revolution in Revon" voorlezen. De schilder Théo van Doesburg zal dezen avond met een korte inleiding tot het dadaisme openen.' Aan de hand van verslagen in de krant is het mogelijk het programma van die eerste avond te reconstrueren. Op het toneel staat een tafeltje met een schemerlamp en een glaasje water erop. Aan dat tafeltje zit Theo van Doesburg gekleed in een zwart pak en een zwart hemd. Hij draagt een witte gebreide das, witte zijden sokken, zwarte lakschoenen en in een oog klemt hij een monocle. (...) Van Doesburg begon zijn door De Stijl voor deze toernee uitgegeven manifest Wat is Dada? (1923) te lezen, waarbij Kurt Schwitters, die achterin de zaal zat - niemand kende hem -, zijn redevoering van tijd tot tijd met krachtig geblaf onderbrak. Schwitters zou later schrijven dat hij op teken van Van Doesburg - het drinken van een slokje water - voor de eerste keer zou blaffen en wel om het dadaïsme te demonstreren en ook omdat hij nog geen woord Nederlands kende." Hoek, Theo van Doesburg 682b: "Er zijn twee versies van dit affiche. De ene werd gemaakt voor de eerste avond van de tournee, op 10 januari 1923 in de Haagsche Kunstkring (...). De tweede versie [our version] werd vermoedelijk tijdens de rest van de tournee gebruikt. (...) Behalve Kleine Dadasoirée wordt het affiche ook wel Dadasofie genoemd, naar de voordracht die Theo van Doesburg hield tijdens de Dada-soirées. De affiches fungeerden tevens als programma. Opmerkelijk is dat alle medewerkers aan het programma (Van Doesburg, Schwitters en Huszár) worden vermeld, behalve Pétro (Nelly) van Doesburg. In de literatuur wordt vaak vermeld dat Van Doesburg het affiche samen met Kurt Schwitters ontwierp. Ook wordt het affiche vaak 1920 of 1923 gedateerd. Schwitters kwam op 5 januari 1923 aan in Nederland, vijf dagen voor het begin van de tournee. Het is mogelijk dat Schwitters en Van Doesburg het affiche tussen 5 en 10 januari samen ontwierpen. Waarschijnlijker is dat Van Doesburg het affiche al in december 1922 maakte, omdat de Dada-tournee in eerste instantie op 27 december 1922 zou beginnen." Kurt Schwitters, Typographie und Werbegestaltung (cat. "Typographie kann unter Umständen Kunst sein"), p.28: "Der funktionale und strukturale Ausgangspunkt der Typographie Van Doesburgs setzte sich ziemlich stark von dem Schwitters ab, der eher an die Zufallstechnik in der Komposition der Collagen (Streu-Technik) anschloß. Es ist denn auch anzunehmen, daß in den Plakaten, die für die Dada-Tournée in Holland Anfang 1923 gemacht wurden das Schwarzgedruckte - die Textschicht - von Schwitters gestaltet wurde, während Van Doesburg verantwortlich war für das Rotgedruckte mit dem aus Großbuchstaben gesetztem Wort "DADA"." Cf. Andel 153. SEE ILLUSTRATION PLATE VI.
- Edges and frontwr. trifle foxed. First and last page partly discol.
= Exhibition catalogue bound as a leporello, w. punched out lettering on front- and backwr. (resp. "Marcel Duchamp" and "Rrose Sélavy", w. tipped-in leaf w. a concordance of the catalogue nos. and the catalogue raisonné.
- Fine. = SEE ILLUSTRATION PLATE V.
- Fine, unopened copy.
= One of 50 numb. copies of the first edition; this being one of 49 copies on Roto-Creme paper, with a loosely inserted ORIGINAL GOUACHE by the author (19x16 cm., signed "R. Hausmann 58" in pen and ink). The rare limited edition of Hausmann's personal review of the Dada period. SEE ILLUSTRATION PLATE VII.
= One of 40 copies printed on 'Hayle' paper of Barcham Green, SIGNED by the author, with 2 numb. and signed silkscreen prints by JEF GOLYSCHEFF in separate wr., together in orig. slipcase.
= Fine monograph with catalogue raisonné. Aetas Aurea Monographs on Dutch & Flemish Painting, vol. X.
Cornelis, B. a.o., Adriaen van de Velde. Dutch Master of Landscape. Amst./ London, Paul Holberton, 2016, 224p., richly illustrated, orig. boards w. dustwr., 4to. - AND 6 others on Dutch 17th cent. landscape painters, i.a. C.J. WELCKER, Hendrick Avercamp 1585-1634 bijgenaamd 'de stomme van Campen' en Barent Avercamp 1612-1679. Schilders tot Campen (Doornspijk, 1979, num. plates and ills., orig. boards w. dustwr., large 4to).
- Some sl. occas. foxing; otherwise fine.
= Complete set of auction catalogues. (1). Catalogue des Estampes Anciennes et Modernes (...) Composant la Collection Edgar Degas (...) (cat. no.358, 6-7 Nov. 1918, 60p. With results in pen and ink); (2). Catalogue des Tableaux Modernes, Pastels, Aquarelles, Dessins Anciens et Modernes (...) Faisant partie de la Collection Edgar Degas (...) (cat. no.(359), 15-16 Nov. 1918, (4),40p.); (3). Catalogue des Eaux-Fortes, Vernis-Mous, Aqua-tintes, Lithographies et Monotypes par Edgar Degas et provenant de son atelier (...) (cat. no.360, 22-23 Nov. 1918, (4),58,(2)p.); (4). Catalogue des Tableaux, Pastels et Dessins par Edgar Degas et provenant de son atelier (...) (cat. without no., 7-9 April 1919, 290,(1)p.).
WITH a duplicate copy of the 3rd vol. and a fine copy of EXPOSITION DEGAS (...) (Paris, Galerie Georges Petit, 1924, plates, ills., orig. wr. w. mounted plate). - ADDED: CATALOGUE DE L'OEUVRE GRAVÉ ET LITHOGRAPHIÉ DE CAMILLE PISSARRO (deuxième partie) (Drouot, 12-13 April 1929, plates, orig. wr. Fine).
= With catalogue raisonné. Maîtres de la Peinture contemporaine en Belgique, vol. IV.
Goyens de Heusch, S. Het impressionisme en het fauvisme in België. Antw., Mercatorfonds, 1988, 475,(2)p., richly illustrated, orig. cl. w. dustwr., folio. - AND 7 others on Belgian artists, i.a. R. VAN DEN ABEELE, Albijn van den Abeele. De stamvader van de Latemse kunstenaars (Ghent, 1993, num. ills., orig. cl. w. dustwr., large 4to. Contains a catalogue raisonnée) and J.F. BUYCK and G. SCHOETERS, Floris Jespers 1889-1965 (Antw., 1990, num. (col.) ills., orig. wr., 4to).
- Owner's entry on halftitle.
Bol, L.J. Die Holländische Marinemalerei des 17. Jahrhunderts, Braunschweig, Klinkhardt & Biermann, 1973, 327 (col.) ills., orig. cl. w. dustwr., folio.
- Owner's entry on first free endpaper.
AND 5 others i.a. R. BAER, Class Distinctions. Dutch Painting in the Age of Rembrandt and Vermeer (Boston, 2015, num. col. ills., orig. cl. w. dustwr., 4to) and H. ROODENBURG, The Eloquence of the Body. Perspectives on gesture in the Dutch Republic (Zwolle, 2004, num. (col.) ills., orig. boards w. dustwr.).
- No. 112 lacks a few leaves. Otherwise all fine.
AND 4 reprinted issues of Derrière le Miroir, w. col. plates and wrappers by i.a. B. VAN VELDE, H. HOFMANN and A. MARCHAND.
- Fine. = SEE ILLUSTRATION PLATE VII.