76 695 Zwart P
76/ 695 Zwart, P. [Brusse]. Serie monografieën over filmkunst. Ed. C.J. Graadt van Roggen. Rott., W.L. & J. Brusse, 1931-1933, 10 vols., num. ills., typography and 10 diff. orig. photomontage covers by PIET ZWART.

- Mediocre set: all wr. (sl.) yellowed; partly (sl.) dam./ frayed/ worn along extremities (occas. strengthened on verso); most backstrips dam.; 4 vols. bookblock loose. Sold w.a.f.

= A complete set (12 vols. were announced, only 10 were published). 1. C.J. GRAADT VAN ROGGEN, Het linnen venster; 2. L.J. JORDAAN, Dertig jaar film; 3. H. SCHOLTE, Nederlandsche filmkunst; 4. Th.B.F. HOYER, Russische filmkunst (lacks backwr. and flap of frontwr.); 5. S. COSTER, Duitsche filmkunst (lacks backwr.); 6. E. DE ROOS, Fransche filmkunst; 7. J.F. OTTEN, Amerikaansche filmkunst; 8. M. TER BRAAK, De absolute film (frontwr. dam. in lower left corner); 9. C. VAN WESSEM, De komische film and 10. L. LICHTVELD, De geluidsfilm (lacks portion of lower margin frontwr. and backwr.). Broos/ Hefting, Grafische vormgeving p.82; Brentjens p.228f; W.L. & J. Brusse p.46 and 207; Andel p.304; Purvis p.155f.

"Fotomontage was een techniek die Piet Zwart ook toepaste bij het ontwerpen van boekomslagen, waarvan de meest bekende wel die voor de 'filmboekjes' zijn. Bij W.L. & J. Brusse's Uitgeversmaatschappij te Rotterdam verschenen tussen 1931 en 1933 tien deeltjes in de serie "Monografieën over Filmkunst", onder redactie van de jeugdige Mr. C.J. Graadt van Roggen. (...) Piet Zwart maakte zijn omslagen in twee kleuren, rood en blauw, maar verhoogde het effect door vaak ingewikkelde combinaties van fotomontage en dubbeldruk. Een vast terugkerend element is het woord 'film' en de titel van het boekje in een witte strook (...)" (Broos p.72). "Zwart's most important work for the publisher W.L. & J. Brusse of Rotterdam was a ten-part series of monographs on the film arts (...). These rank among his finest work, and bring into focus many of the earlier experiments. Montage and multiple layers of ink are used throughout. (...) The play factor reigns, and all stops are pulled out with every conceivable contrast - size, color, direction, shape, and number, as the images almost reach the realm of film itself" (Purvis p.77f). "Piet Zwart utilises a spectrum of cinematic imagery in his design for a series of ten monographs on new directions in cinema published by W.L. & J. Brusse in Rotterdam between 1931 and 1933. Zwart employed images of film-strips, movie cameras, and projectors, formal devices such as multiple exposures and overprinting, and frames from slapstick comedy to documentary films. He therefore summarized the cinematic and photographic ideas that influenced avant-garde page design during the 1920s and 1930s" (Andel p.299).

€ (200-300) 350