76 711 Zwart P
76 711 Zwart P
76 711 Zwart P
76/ 711 Zwart, P. [Film]. "Het linnen venster door C.J. Graadt van Roggen. Inleiding tot de Serie monografieën over filmkunst (...) N°1". Uncoated frontwrapper of the first vol. of the Serie monografieën over filmkunst, 1931, 23x17,2 cm., recto w. letterpress and photomontage printed in red and blue, verso blank, tipped onto grey paper mount at corners.

= Verso mount boldly signed "Piet Zwart/ Wassenaar/ Holland / 1930" in blue pencil.

In total 10 (instead of 12 vols. planned) were published in the Serie monografieën over filmkunst by W.L. & J. Brusse N.V., 1931-1933, edited by C.J. Graadt van Roggen. Frontwrapper (used as advertising leaf?) of no.1, the introductory volume to the series. PZ-060; Monguzzi p.77; Brentjes p.228; Broos/ Hefting p.82; Andel p.304; W.L. & J. Brusse p.46 and no.721.

"Fotomontage was een techniek die Piet Zwart ook toepaste bij het ontwerpen van boekomslagen, waarvan de meest bekende wel die voor de 'filmboekjes' zijn. Bij W.L. & J. Brusse's Uitgeversmaatschappij te Rotterdam verschenen tussen 1931 en 1933 tien deeltjes in de serie "Monografieën over Filmkunst", onder redactie van de jeugdige Mr. C.J. Graadt van Roggen. (...) Piet Zwart maakte zijn omslagen in twee kleuren, rood en blauw, maar verhoogde het effect door vaak ingewikkelde combinaties van fotomontage en dubbeldruk. Een vast terugkerend element is het woord 'film' en de titel van het boekje in een witte strook (...)" (Broos '73, p.72). "Zwart's most important work for the publisher W.L. & J. Brusse of Rotterdam was a ten-part series of monographs on the film arts (...). These rank among his finest work, and bring into focus many of the earlier experiments. Montage and mutiple layers of ink are used throughout. (...) The play factor reigns, and all stops are pulled out with every conceivable contrast - size, color, direction, shape, and number as the images almost reach the realm of film itself" (Purvis p.77f).

€ (200-300) 240